• Help & Support
    Panduan Astro
  • >
  • Broadband Technical HelpBantuan Teknikal Jalur Lebar
  • >
  • Broadband Technical Troubleshooting – AlloPenyelesaian Masalah Teknikal Jalur Lebar – Allo
  • >
  • Unable to browse or access certain website - Allo
    Tidak boleh melayari atau mengakses sesetengah laman sesawang - Allo
Broadband Technical Help

Unable to browse or access certain website - Allo

Unable to browse or access certain website - Allo

Tidak boleh melayari atau mengakses sesetengah laman sesawang - Allo

If you're trying to visit a website and it won't load, but others do, there could be a variety of causes. If the site itself is down, there's not much you can do but wait.

If you can load the  site on other computers or devices (make sure you try different means of connecting to the internet), there may be an issue with your computer or  network.

There are some quick fixes that will solve most problems, but you may have to get your hands a little dirty.

‍

1. Try  loading the site on a different device.

   Try loading the website on your phone or on another computer. If the website loads on the other device, the problem lies with your computer.

   If the website doesn't load on another device, the problem is either with the network or the website itself.

‍

2. Restart your computer.

   Oftentimes, a simple reboot will fix the problem you're having. Reboot your computer and test the website again.

‍

3. Try loading the site in a different browser.

   There may be some settings configured incorrectly on your browser. Try a different web browser to see if you can load the website.

‍

4. Temporarily disable your antivirus program.

   Your antivirus software may be interfering with your ability to load certain websites.

   Try disabling the software and then loading the site again. Make sure you enable it again once you have identified the problem.

‍

5. Reset  your modem and router.

   Traffic to or from a certain website may be getting tripped up by your modem or router. Resetting these devices may allow you to access the website again.

‍

6. Check  your computer's date and time settings.

   If your date or time is set incorrectly, you may not be able to connect to secure (https://) websites.

   Check your computer or mobile device's clock to make sure that it is set to the correct time and date.

‍

In the  event the problem persists, please provide below details for further  escalation:

   i. List of websites effected.          

   ii. Run the Speed Test via LAN (cable) and Wi-Fi connection - Please click here for Speed Test guideline.  

   iii. Run the Traceroute Test - Please click here for Traceroute Test guideline.          

   iv. Run the Ping Test -  Please click here for Ping Test guideline.

  Once you’ve gathered all the results, kindly send them all through the Feedback Form below.

‍

Quick Info    

A Speedtest is a service that provides free analysis of Internet access  parameters, such as connection data rate.    

A Ping Test shows how long it takes for packets to reach host.    

A Traceroute Test traces the route of packets to destination host from our  server.

Jika anda cuba untuk melawati laman web tetapi ia tidak  berjaya dibuka berbanding laman web lain, mungkin terdapat pelbagai sebab. Jika laman itu sendiri tidak berfungsi, anda tidak boleh buat apa-apa selain menunggu.

Jika anda boleh memuatkan laman pada komputer atau peranti lain (pastikan anda cuba cara sambungan yang berbeza ke Internet), mungkin terdapat masalah dengan komputer atau rangkaian anda.

Terdapat beberapa cara pembaikan yang pantas. Ianya akan  membantu menyelesaikan kebanyakan masalah tetapi memerlukan penglibatan anda.

‍

1. Cuba buka laman web pada peranti yang berbeza.

Cuba buka laman web pada telefon anda atau pada komputer lain. Jika laman web berjaya dibuka pada peranti lain, masalah adalah berpunca dari komputer anda.

Jika laman web tidak berjaya dibuka pada peranti lain, masalahnya sama ada dengan rangkaian atau laman web itu sendiri.

‍

2. Matikan dan hidupkan semula komputer anda.

Sering kali, dengan mematikan dan menghidupkan semula dapat membaiki masalah yang anda alami. But semula komputer anda dan buka laman web sekali lagi.

‍

3. Cuba buka laman web dalam pelayar yang berbeza.

Terdapat beberapa tetapan yang tidak dikonfigurasikan dengan betul pada pelayar anda. Cuba pelayar web yang berbeza untuk melihat jika anda boleh membuka laman web tersebut.

‍

4. Tutup (disabled) program antivirus anda buat sementara waktu.

Perisian antivirus anda mungkin mengganggu keupayaan anda untuk membuka laman web tertentu.

Cuba menutup (disabling) perisian dan kemudian membuka semula laman web. Pastikan anda menghidupkannya sekali lagi sebaik sahaja anda telah mengenal pasti masalah.

‍

5. Set semula modem dan router anda.

Trafik pada tapak web tertentu mungkin menyebabkan seseorang melakukan kesilapan dengan modem atau router anda. Penetapan semula peranti ini boleh membenarkan anda mencapai laman web sekali lagi.

‍

6. Periksa tetapan tarikh dan masa komputer anda.

Jika tarikh atau masa anda tidak ditetapkan dengan betul, anda mungkin tidak dapat bersambung ke laman web yang selamat (https://).

Periksa jam komputer atau peranti mudah alih anda untuk memastikan bahawa ia ditetapkan kepada masa dan tarikh yang betul.

‍

7. Sekiranya masalah berlarutan, sila berikan butiran di bawah untuk semakan lanjut:

  i. Senarai laman web yang terjejas.          

  ii. Jalankan Ujian Kelajuan menggunakan LAN (kabel) dan sambungan Wi-Fi - Sila klik di sini untuk garis panduan Ujian Kelajuan.  

  iii. Jalankan Ujian Traceroute - Sila klik di sini untuk garis panduan Ujian Traceroute.          

  iv. Jalankan Ujian Ping - Sila klik di sini untuk garis panduan Ujian Ping.

Setelah anda mengumpulkan semua keputusan, hantarkan semua melalui Borang Maklum Balas di bawah.

‍

Maklumat Pantas    

Ujian kelajuan ialah perkhidmatan yang memberikan analisis percuma bagi parameter capaian Internet, seperti kadar data sambungan.    

Ujian Ping menunjukkan tempoh yang diperlukan untuk paket sampai kepada hos.    

Ujian Traceroute mengesan laluan paket ke hos destinasi daripada server kami.

‍

Related Articles
Artikel Berkenaan

Unable to browse or access certain website - TIME

Tidak boleh melayari atau mengakses sesetengah laman sesawang - TIME

Unable to browse or access certain website - Astro Fibre

Tidak boleh melayari atau mengakses sesetengah laman sesawang - Astro Fibre

Contact Us
Hubungi Kami
WhatsApp Chat

WhatsApp Chat

Saluran WhatsApp

Chat with us on WhatsApp for assistance.
Sembang bersama kami untuk bantuan.
Feedback Form

Feedback Form

Borang Maklum Balas

Tell us your concerns and we will get back to you soonest!
Maklumkan kepada kami bagaimana kami boleh membantu.