• Help & Support
    Panduan Astro
  • >
  • Broadband Technical HelpBantuan Teknikal Jalur Lebar
  • >
  • Broadband Technical Troubleshooting – TIMEPenyelesaian Masalah Teknikal Jalur Lebar - TIME
  • >
  • Internet not available, Astro OK - TIME
    Tiada Internet, Astro OK - TIME
Broadband Technical Help

Internet not available, Astro OK - TIME

Internet not available, Astro OK - TIME

Tiada Internet, Astro OK - TIME

Huawei HG8240
Huawei HG8240H
Huawei HG850A

Option 1

1. Please turn off  all devices (Modem and Router). By restarting your modem, you can isolate the  possibility of overloaded processes in the modem, which would impact its  performance.

2. Ensure both cables on Modem (LAN Port  1) and Router (Internet Port) are properly connected.

?

Modem connection

Router connection

Cisco router
ZTE router

3. Please make sure  the LAN cable is connected properly from router (Port 1-4 - LAN  port) to PC/Laptop.

4. If you have change the password in Selfcare Time portal recently,  please change the router configuration follows the new password made in  Selfcare, but if you didn't make any changes, please go to Step 5.

5. If the issue persists, submit your feedback form and attach your modem light indicator picture/video for further  assistance.

?

Option 2/ Option 3

1. Please turn off all devices (Modem and  Router). By restarting your modem, you can isolate the possibility of  overloaded processes in the modem, which would impact its performance.

2. Gently remove fiber optic cable and blow / wipe the tip of the fiber cable. This is to clean up the cable in  order to avoid any interferences.

3. Re-insert the fiber cable to the optical port behind the modem.

4. Ensure both cables on Modem (LAN Port  1) and Router (Internet Port) are properly connected.

?

Modem Connection

Router Connection

Cisco router
ZTE router

5.  Make Sure both cables on Modem (LAN Port 4  /LAN Port 3 for second decoder) and Astro Decoder (Network Port) are properly  inserted.

DMT4 (IP mode)
DMT5 (IP  mode)

6. Switch on modem  and router and please wait for 2 minutes to stabilise the devices after  reboot.

5. If the issue persists, submit your feedback form and attach your modem light indicator picture/video for further  assistance.

?

Option 4

1. Ensure Modem/Router are connected  tightly to the power socket.

2. Try to use another  power socket / power source to eliminate faulty power sockets/power sources  which  could cause the issue.

3. If the issue persists, submit your feedback form for further assistance.

?

Option 5

1. Please ensure LAN cable is directly  connected to modem port LAN 1.

2. Please use  different LAN port if LAN 1 port is still off / not working.

3. If the issue persists, submit your feedback form for further assistance.

‍

Huawei HG8240
Huawei HG8240H
Huawei HG850A

Pilihan 1

1. Sila matikan semua peranti (Modem dan Router). Dengan menghidupkan semula modem, anda boleh melupuskan proses terlebih beban dalam modem yang boleh menjejaskan prestasinya.

2. Pastikan kedua-dua kabel pada Modem (LAN Port 1) dan Router (Port Internet) disambungkan dengan betul.

‍

Sambungan di Modem

Sambungan di Router

Router Cisco
Router ZTE

3. Pastikan kabel LAN bersambung dengan betul dari router (Port 1-4 - port LAN) ke PC/Komputer Riba.

4. Sekiranya anda menukar kata laluan dalam portal Selfcare Time, sila tukar konfigurasi router diikuti dengan kata laluan baharu dalam Selfcare, tetapi jika anda tidak membuat sebarang perubahan, sila ke Langkah 5.

5. Jika masalah masih berterusan, hantar borang maklum balas anda dan lampirkan gambar/video status lampu modem anda untuk bantuan lanjut.

‍

Pilihan 2/ Pilihan 3

1. Sila matikan semua peranti (Modem dan Router). Dengan menghidupkan semula modem, anda boleh melupuskan proses terlebih beban dalam modem yang boleh menjejaskan prestasinya.

2. Keluarkan kabel gentian optik secara perlahan-lahan dan tiup / lap hujung kabel gentian. Ini untuk membersihkan kabel bagi mengelakkan sebarang gangguan.

3. Sila masukkan semula kabel gentian ke dalam port gentian di bahagian belakang modem.

4. Pastikan kedua-dua kabel pada Modem (LAN Port 1) dan Router (Port Internet) disambungkan dengan betul.

Sambungan di Modem

Sambungan di Router

Router Cisco
Router ZTE

5.  Pastikan kedua-dua kabel pada Modem (LAN Port 4 / LAN Port 3 untuk dekoder kedua) dan Dekoder Astro (Port Rangkaian) dimasukkan dengan betul.

DMT4 (Mod IP)
DMT5 (Mod IP)

6. Hidupkan semula modem dan router. Sila tunggu selama 2 minit untuk menstabilkan peranti selepas dihidupkan semula.

7. Jika masalah masih berterusan, hantar borang maklum balas anda dan lampirkan gambar/video status lampu modem anda untuk bantuan lanjut.

‍

Pilihan 4

1. Pastikan Modem/Router disambungkan dengan ketat kepada soket kuasa

2. Cuba sambungkan plug kepada soket atau sumber kuasa yang berlainan. Langkah ini untuk memeriksa sama ada soket asal rosak yang menyebabkan isu ini.

3. Jika masalah berterusan, sila hantar borang maklum balas anda untuk bantuan lanjut.

‍

Pilihan 5

1. Sila pastikan kabel LAN disambungkan secara langsung kepada port modem LAN 1.

2. Sila gunakan port LAN yang berlainan jika port LAN 1 masih dimatikan / tidak berfungsi.

3. Jika masalah berterusan, sila hantar borang maklum balas anda untuk bantuan lanjut.

‍

Related Articles
Artikel Berkenaan

Internet not available, Astro OK - Maxis

Tiada Internet, Astro OK - Maxis

Broadband No Service - Astro Fibre

Tiada Perkhidmatan Jalur Lebar - Astro Fibre

Unable to browse or access certain website - TIME

Tidak boleh melayari atau mengakses sesetengah laman sesawang - TIME

Connect to new Wi-Fi connection - HD enabled Box

Sambung ke sanbungan Wi-Fi baharu - Box berdefinisi tinggi (HD)

All Services Not Available (Broadband & Astro) - TIME

Semua perkhidmatan tergendala (Broadband & Astro) - TIME

Contact Us
Hubungi Kami
WhatsApp Chat

WhatsApp Chat

Saluran WhatsApp

Chat with us on WhatsApp for assistance.
Sembang bersama kami untuk bantuan.
Feedback Form

Feedback Form

Borang Maklum Balas

Tell us your concerns and we will get back to you soonest!
Maklumkan kepada kami bagaimana kami boleh membantu.