• Help & Support
    Panduan Astro
  • >
  • Technical HelpBantuan Teknikal
  • >
  • Technical Troubleshooting - Ultra Box / Ulti BoxPenyelesaian Masalah Teknikal - Ultra Box / Ulti Box
  • >
  • I can’t connect my Ultra Plug & Play Box to Wi-Fi. What should I do to fix this?
    Saya tidak dapat menyambungkan Ultra Plug & Play Box saya kepada Wi-Fi. Apakah yang perlu saya lakukan untuk membetulkannya?
Technical Help

I can’t connect my Ultra Plug & Play Box to Wi-Fi. What should I do to fix this?

I can’t connect my Ultra Plug & Play Box to Wi-Fi. What should I do to fix this?

Saya tidak dapat menyambungkan Ultra Plug & Play Box saya kepada Wi-Fi. Apakah yang perlu saya lakukan untuk membetulkannya?

Step 1: Separate Your Wi-Fi Network Name

First, you need to set up your Wi-Fi to Dual-band in order to be less susceptible to interference, and allows you to choose between the 2.4GHz or 5GHz bands when connecting a device. A Wi-Fi frequency of 5GHz is best when you are near your router, and 2.4GHz is best for when you are far from your router.

  • Check the bottom of your router for a website or IP address, username, and password.

Below are details for a standard login based on a standard router issued by ISP (Telekom Malaysia, Maxis, and Time dot Com)

  • Login to your account
  • Identify your Wi-fi Settings (This could be in advanced settings)
  • Identify both the 2.4GHz and 5GHz options.
  • Split the signals by renaming the 2.4GHz and 5GHz signals respectively, and make sure both are enabled.
  • For detailed instructions based on router model, on how to separate your Wi-Fi, click here and choose the option according to your ISP and router brand.

Step 2: Factory reset your Ultra Box by following the steps below.

a. Press the Home button on your remote

b. Go to your settings page

c. Scroll down and select Reset/Restore

d. Select restore factory settings and proceed

e. Enter your PIN to access restore factory settings (default pin: 0000)

f. Choose restore and wait until the box reboots automatically. This may take around 2 minutes and you will see the Astro logo again when it’s done.

Langkah 1: Asingkan Nama Rangkaian Wi-Fi Anda

Mula-mula, anda perlu menyediakan Wi-Fi anda kepada Dwi-jalur agar kurang terdedah kepada gangguan dan membolehkan anda memilih antara jalur 2.4GHz atau 5GHz apabila menyambungkan peranti. Kekerapan Wi-Fi 5GHz adalah yang terbaik apabila anda berada berhampiran router anda dan 2.4GHz adalah yang terbaik apabila anda berada jauh dari router anda.

  • Semak bahagian bawah router anda untuk mencari tapak web atau alamat IP, nama pengguna dan kata laluan.

Di bawah ialah butiran untuk log masuk standard berdasarkan rooter standard yang dikeluarkan oleh ISP (Telekom Malaysia, Maxis dan Time dot Com)

  • Log masuk ke akaun anda
  • Kenal pasti Tetapan Wi-fi anda (Ini mungkin dalam tetapan lanjutan)
  • Kenal pasti kedua-dua pilihan 2.4GHz dan 5GHz.
  • Pisahkan isyarat dengan menamakan semula isyarat 2.4GHz dan 5GHz masing-masing, dan pastikan kedua-duanya diaktifkan.
  • Untuk arahan terperinci tentang cara mengasingkan Wi-Fi anda berdasarkan model router, klik di sini dan pilih pilihan mengikut jenama ISP dan router anda.

Langkah 2: Tetapkan semula tetapan asal Ultra Box anda dengan mengikut langkah di bawah.

a. Tekan butang 'Home' pada alat kawalan jauh anda

b. Pergi ke halaman tetapan anda

c. Tatal ke bawah dan pilih Restore/Reset

d. Pilih Restore Factory Setting dan teruskan

e. Masukkan PIN anda untuk mengakses Restore Factory Setting (Default Pin: 0000)

f. Pilih Restore dan tunggu sehingga kotak reboot semula secara automatik. Ini mungkin mengambil masa kira-kira 2 minit dan anda akan melihat logo Astro sekali lagi apabila ia selesai.

Related Articles
Artikel Berkenaan

Service Currently Not Available (SCNA) - HD enabled Box

Perkhidmatan Tergendala sebentar (SCNA) - Box berdefinisi tinggi (HD)

How do I connect my PVR to Wi-Fi to access Video On Demand?

Bagaimana cara untuk sambungkan PVR saya ke Wi-fi untuk mengakses Video On Demand?

Does the PVR come with a warranty?

Adakah PVR berwaranti?

Change auto standby setting - HD enabled Box

Ubah tetapan standby automatik - Box berdefinisi tinggi (HD)

Network Connection Not Available (NCNA) - HD enabled Box

Tiada Sambungan Rangkaian (NCNA) - Box berdefinisi tinggi (HD)

Contact Us
Hubungi Kami
WhatsApp Chat

WhatsApp Chat

Saluran WhatsApp

Chat with us on WhatsApp for assistance.
Sembang bersama kami untuk bantuan.
Feedback Form

Feedback Form

Borang Maklum Balas

Tell us your concerns and we will get back to you soonest!
Maklumkan kepada kami bagaimana kami boleh membantu.