• Help & Support
    Panduan Astro
  • >
  • Broadband Technical HelpBantuan Teknikal Jalur Lebar
  • >
  • Broadband Technical Troubleshooting – MaxisPenyelesaian Masalah Teknikal Jalur Lebar – Maxis
  • >
  • All Services Not Available (Broadband & Astro) - Maxis
    Semua perkhidmatan tergendala (Broadband & Astro) - Maxis
Broadband Technical Help

All Services Not Available (Broadband & Astro) - Maxis

All Services Not Available (Broadband & Astro) - Maxis

Semua perkhidmatan tergendala (Broadband & Astro) - Maxis

Huawei HG8240
Huawei HG850A
FIBER HOME
ALCATEL LUCENT
HUAWEI
ZTE

Option 1

1. Please  turn off all devices (Modem and Router). By restarting your modem, you can  isolate the possibility of overloaded processes in the modem, which would  impact its performance.    

2. Ensure the fiber cable from  your wall socket and modem is securely connected.

?

Modem connection with Fiber Cable
Modem connection with Copper Cable

Notes: You might be connected to LAN 1  if backbone is Maxis

Router connection

Technicolor Router

3. Please make sure  the LAN cable is connected properly from router (Port 1-4 - Yellow port) to  PC/Laptop.

4. If the issue persists, submit your  feedback form and attach your modem light indicator picture/video for further  assistance.

?

Option  2/Option 3/Option 5/Option 6

1. Please  turn off all devices (Modem and Router). By restarting your modem, you can  isolate the possibility of overloaded processes in the modem, which would  impact its performance.

2. Ensure the fiber cable from  your wall socket and modem is securely connected.

3. Ensure  both cables on the Modem (LAN Port 2) and Router (WAN Port - Red port) are  properly connected.

Modem connection with Fiber Cable
Modem connection with Copper Cable

Notes: You might be connected to LAN 1  if backbone is Maxis

Router connection

Technicolor Router

3. Please make sure  the LAN cable is connected properly from router (Port 1-4 - Yellow port) to  PC/Laptop.

4. Please make sure both cables on Router  (Any Yellow port) and Astro Decoder (Network Port behind decoder) are  properly inserted.

DMT4 (Hybrid mode)
DMT5 (Hybrid mode)
DMT4 (IP mode)
DMT5 (IP mode)

5. Switch on modem  and router and please wait for 2 minutes to stabilise the devices after  reboot.

6. If the issue persists, submit your  feedback form and attach your modem light indicator picture/video for further  assistance.

?

Option 4

1. Ensure  Modem/Router are connected tightly to the power socket.

2. Try to use another  power socket / power source to eliminate faulty power sockets/power sources  which  could cause the issue.

3. If the issue persists, submit your feedback form for further assistance.

Huawei HG8240
Huawei HG850A
FIBER HOME
ALCATEL LUCENT
HUAWEI
ZTE

Pilihan 1

1. Sila matikan semua peranti (Modem dan Router). Dengan menghidupkan semula modem, anda boleh melupuskan proses terlebih beban dalam modem yang boleh menjejaskan prestasinya.  

2. Pastikan kabel gentian (fibre) dari soket dinding dan modem anda bersambung dengan ketat.

Sambungan Modem

Sambungan modem menggunakan kabel gentian (fiber)
Sambungan modem menggunakan kabel tembaga (copper)

Nota: Anda mungkin bersambung dengan LAN 1 pada Modem jika fiber ialah Maxis.

Sambungan Router

Technicolor Router

3. Pastikan kabel LAN bersambung dengan betul dari router (Port 1-4 - port Kuning) ke PC/Komputer Riba.

4. Jika masalah masih berterusan, hantar borang maklum balas anda dan lampirkan gambar/video status lampu modem anda untuk bantuan lanjut.

‍

Pilihan  2/Pilihan 3/Pilihan 5/Pilihan 6

1. Sila matikan semua peranti (Modem dan Router). Dengan menghidupkan semula modem, anda boleh melupuskan proses terlebih beban dalam modem yang boleh menjejaskan prestasinya.

2. Pastikan kabel gentian dari soket dinding dan modem anda bersambung dengan rapi.

3. Pastikan kedua-dua kabel pada Modem (Port 2 LAN) dan Router (Port WAN - port Merah) disambung dengan betul.

Sambungan Modem

Sambungan modem menggunakan kabel gentian (fiber)
Sambungan modem menggunakan kabel tembaga (copper)

Nota: Anda mungkin bersambung dengan LAN 1 pada Modem jika fiber ialah Maxis.

Sambungan Router

Technicolor Router

4. Pastikan kabel LAN bersambung dengan betul dari router (Port 1-4 - port Kuning) ke PC/Komputer Riba.

5. Pastikan kedua-dua kabel pada Router (mana-mana port Kuning) dan Dekoder Astro (Port Rangkaian di belakang dekoder) dimasukkan dengan betul.

DMT4 (Mod Hybrid)
DMT5 (Mod Hybrid)
DMT4 (Mod IP)
DMT5 (Mod IP)

6. Hidupkan semula modem dan router. Sila tunggu selama 2 minit untuk menstabilkan peranti selepas dihidupkan semula.

7. Jika masalah masih berterusan, hantar borang maklum balas anda dan lampirkan gambar/video status lampu modem anda untuk bantuan lanjut.

‍

Pilihan 4

1. Pastikan Modem/Router disambungkan dengan ketat kepada soket.

2. Cuba gunakan soket kuasa / sumber kuasa lain untuk menyingkirkan soket kuasa/sumber kuasa rosak yang mungkin menyebabkan isu ini.

3. Jika masalah berterusan, sila hantar borang maklum balas anda untuk bantuan lanjut.

Related Articles
Artikel Berkenaan

Internet not available, Astro OK - Maxis

Tiada Internet, Astro OK - Maxis

Broadband No Service - Astro Fibre

Tiada Perkhidmatan Jalur Lebar - Astro Fibre

Unable to browse or access certain website - TIME

Tidak boleh melayari atau mengakses sesetengah laman sesawang - TIME

Connect to new Wi-Fi connection - HD enabled Box

Sambung ke sanbungan Wi-Fi baharu - Box berdefinisi tinggi (HD)

Internet not available, Astro OK - TIME

Tiada Internet, Astro OK - TIME

Contact Us
Hubungi Kami
WhatsApp Chat

WhatsApp Chat

Saluran WhatsApp

Chat with us on WhatsApp for assistance.
Sembang bersama kami untuk bantuan.
Feedback Form

Feedback Form

Borang Maklum Balas

Tell us your concerns and we will get back to you soonest!
Maklumkan kepada kami bagaimana kami boleh membantu.